جستجو در آرشیو اخبار

موارد پالایش شده بر اساس تاریخ: تیر 1397

نیشکر یک محصول ملی است و در تقابل با هیچ کشت دیگری نیست .

 

به گزارش نیشکرنیوز، مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان اظهار کرد: تاکنون ۵۰ درصد از سهمیه حقابه شرکت توسعه نیشکر تخصیص داده نشده است و این مسئله در تیرماه که اوج گرمای تابستان است آسیب زیادی را متوجه مزارع نیشکر کرده است. نباید کشت نیشکر را در تقابل با کشت های دیگری قرار داد.

ستار شکیبا با اشاره به چالش خشکسالی در استان خاطر نشان کرد: در کشت و صنعت میرزا کوچک خان به علت کم آبی گیاه نیشکر با ۲۰ درصد کاهش رشد مواجه شده است و این مسئله تاثیرات منفی زیادی را بر تولید شکر ایجاد می کند.
وی افزود: میزان آبی را که برای آبیاری مزارع برداشت می کنیم باید بین ۴۰۰ مزرعه نیشکر تقسیم کنیم که این آب پس از ورود به کانال های اصلی ، به کانال های فرعی هدایت می شود . به دلیل قطعی مکرر برق ، شاهد هدر رفت بالای آب در مزارع هستیم.

شکیبا این شیوه تخصیص آب و قطعی برق را سبب خارج شدن کنترل آبیاری مزارع از دست کشاورزان دانست و گفت: در خردادماه امسال با تمهیداتی که به کار گرفته شد میزان آب آبیاری مزارع نیشکر نسبت به سال گذشته به نصف میران مصرفی کاهش پیدا کرد. تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰ درصد سهیمه آب شرکت توسعه نیشکر تخصیص داده نشده است، گفت: با توجه به قطعی مکرر آب در تیرماه سال جاری متوسط برداشت آب تا به امروز ۲۲ میلیون متر مکعب بوده است که این مسئله در اوج گرمای تابستان آسیب زیادی را متوجه مزارع نیشکر کرده است.
شکیبا گفت: پیش بینی می شود در صورت ادامه این شرایط، بخش اعظمی از مزارع نیشکر به سمت نابودی کشیده شوند و این امر ضمن ضربه به اقتصاد کشور و عدم توانایی در تولید شکر، سبب می شود تا ارز زیادی برای واردات شکر از کشور خارج شود.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان شاغل در کشت و صنعت های نیشکر به دلیل کمبود آب و کم شدن سطح زیر کشت با کاهش چشمگیر درآمد ماهیانه مواجه شده اند که این مسئله به بحران های کارگری در استان خوزستان دامن می زند.

شکیبا با اشاره به مجموعه اقدامات شرکت توسعه نیشکر برای مقابله با بحران خشکسالی ، بیان کرد: کاهش سطح زیر کشت، طرح های ریاضتی آب، تولید برق برای کمک به استان، صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از زهاب، اصلاح روش های آبیاری و … همه از اقداماتی است که برای مقابله با بحران خشکسالی توسط این شرکت انجام شد ولی می بینیم که با همه این راهکارها، مزارع نیشکر در حال نابودی است ما باید توجه کنیم که نیشکر یک محصول ملی است و برای کمک به اقتصاد کشور تولید می شود. مسئولین باید توجه کنند که مجموعه سیاست های اجرا شده در استان نباید به گونه ای تنظیم شود که کشت و صنعت های نیشکر را در تقابل با سایر ذینفعان قرار ندهد.

 

منتشرشده در آخرین اخبار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان غلامرضا شریعتی گفت: موضوع شورورزی حدود هشت ماه است که در حال پیگیری است و مطالعات شناختی و امکان سنجی آن انجام شده است و در همین راستا فردا جلسه ای برگزار میشود برای مطالعات فاز ۱ مقدماتی و تکمیلی تا زمان لازم را اعلام کنند.

استاندار خوزستان افزود: پس از آن تیم دانشگاه به همراه توسعه نیشکر کار را پیش خواهند برد؛ همچنین طی نشستی با حضور کارشناسان فنی دستگاه های اجرایی متولی در این مسئله مانند منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، آب و برق و شیلات این طرح ارائه خواهد شد تا نقطه نظرات این کارشناسان گرفته شود و این نظرات کارشناسی در فاز یک مقدماتی و تکمیلی لحاظ شود.

شریعتی عنوان کرد: بناست این طرح به صورت جامع و کامل پیش بینی شود به صورتی که همه ملاحظات و عواقب احتمالی آن دیده شود تا بتوانیم هم کانون ریزگردها را تبدیل به محیط های سبز کنیم و هم از زهاب ها که درکنار ریزگردها جزو دو چالش مهم زیست محیطی استان هستند به صورت بهینه استفاده کنیم.

منتشرشده در آخرین اخبار

مدیرعامل شرکت توسعه توسعه نیشکر وصنایع جانبی

مزارع نیشکر به خاطر بی آبی نابود شده است/ حقوق کارگران نیشکر فقط برای جلوگیری از بحران کارگری در خوزستان از طرق استقراض پرداخت می شود/ قطعی برق ٣٨٠ تن از محصول شکر خام ما را نابود کرد.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار کرد: قطعی مداوم برق در هر نوبت بیش از ٣٨٠ تن از محصول شکر خام را که در چرخه تولید است، از بین می برد و مقدار زیادی مواد اولیه و خام کارخانجات و صنایع مختلف وابسته به نیشکر از جمله خمیر مایه، الکل و .. نیز ضایع میشود. همچنین حقوق کارگران نیشکری که آب بر روی مزارع نیشکر آنان بسته شده است، فقط برای جلوگیری از بحران کارگری در شهرهای مختلف استان از خرمشهر گرفته تا شادگان و شوشتر حتی از طریق استقراض پرداخت می شود.

 دکتر محمود شمیلی گفت: مزارع نیشکر به دلیل بی آبی در حال نابودی هستند و دیگر نمی دانیم صدای خود را چگونه و با چه لحنی به گوش مسئولین برسانیم.

 وی  با اظهار تاسف از اینکه مقدار زیادی از مزارع نیشکر در هر کشت و صنعت در تیرماه هنوز آبیاری نشده است، گفت: توسعه نیشکر فقط از این بابت حقوق کارگران را از طریق استقراض پرداخت می کند که در استان بحران های کارگری ایجاد نشود و در شرایط کنونی جلوی دفاتر مسولین و استان یا فرمانداری برای عدم دریافت حقوق تجمع نکنند.

 شمیلی با بیان اینکه  همه مصوبات ستاد خشکسالی از سوی شرکت توسعه نیشکر مورد پذیرش قرار گرفته و اجرایی شده است ، گفت:  در کشت و صنعت های نیشکر علاوه بر کاهش کشت ، الگوی مصرف آب نیز تغییر پیدا کرد اما طی این دو هفته به صورت مداوم روزی ۶ ساعت با قطعی برق مواجه هستیم و طی دو روز گذشته با قطعی ٢۴ ساعت برق رو برو بودیم.

 وی با بیان اینکه چه کسی پاسخگوی این اتلاف منابع به دلیل قطعی بی برنامه برق است، اضافه کرد: وقتی هم که تماس می گیریم جواب قانع کننده ای نمی شنویم و کسی حاضر به قبول مسئولیت در خصوص قطعی مدام برق نیست.

 شمیلی گفت: اگر قرار است در جلسات تصمیم مدیریتی گرفته است باید این تصمیمات دارای ضمانت اجرایی  و  پشتوانه کارشناسی باشد.

 مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خاطر نشان کرد: برای ما ۶ ساعت قطعی برق تبعات زیادی به دنبال دارد و با هر قطعی ، سه ساعت طول می کشد تا یک کانال آب ١٢ کیلومتری دوباره پر از آب شود و ۵ ساعت زمان نیاز داریم تا آب به قسمتی از مزرعه برسد که به دلیل قطع برق، آبیاری نشده است و در مجموع قطع برق ۶ ساعته برای ما بیش از ۱۴ ساعت آبیاری را به تاخیر می اندازد.

 شمیلی گفت: با هر قطعی برق حدود  ٣ میلیون متر مکعب آب به هدر می رود و ١۵ ساعت زمان نیاز داریم تا دوباره آبیاری را آغاز کنیم . این یعنی اتلاف بزرگ منابع آبی و خسارت زیاد به مزارع نیشکر. ما این درد را به کجا ببریم و به که بگوییم؟!

 وی افزود: از زمان مصوبه شورای خشکسالی کاهش مصرف آب  و آیش ١۵ هزار هکتار از مزارع نیشکر توسط مجموعه توسعه نیشکر انجام شد . در عین حال تنها سازمانی هستیم که سطح بهره برداری از برق را رعایت کردیم و پرسنل ما حتی به قطعی های برق نیز اعتراض نمی کنند.

 شمیلی با بیان اینکه پرسنل ما در کشت و صنعت ها در بیابان ها زیر گرمای تابستان کار می کنند و منتظر تغییر شرایط موجود و آبیاری مزارع برای حفظ ریشه گیاه نیشکر هستند، گفت: اگر نخیلات کشت دائم است، نیشکر نیز یک کشت دائمی و ۵ ساله است و اگر نخیلات آبیاری نشده، کشت نیشکر نیز آبیاری نشده است.

 وی خاطر نشان کرد: گیاه نیشکر به خاطر بی آبی آفت زده است اما ما آن را تا به امروز نگهداری کرده ایم به خاطر اینکه این گیاه نماد ماست و ۵ سال است که از آن مراقبت کرده ایم.

 شمیلی با طرح این سوال که خسارت جدی به مزارع نیشکر چگونه جبران می شود؟ ، گفت: بر اساس نظرات کارشناسی برای تولید هر کیلوگرم برنج در خوزستان، ١٠ هزار لیتر آب مصرف می شود و برای ٢ و نیم تن ماهی ١٠٠ هزار متر مکعب آب استفاده می شود، آیا در شرایط فعلی قدرت تامین این میزان آب  برای این موارد وجود دارد اما نمی توان آب مزارع نیشکر را تامین کرد؟

 وی اظهار کرد: در مسیر کشت و صنعت ها ٣٠ هزار هکتار برنج کشت شده است و کشاورز کنار پمپ می ایستد تا کسی پمپش را خاموش نکند ولی ما که در توسعه نیشکر  متواضعانه برخورد می کنیم و شرایط فعلی استان را درک می کنیم باید شاهد نابودی مزارع نیشکر باشیم .

 وی گفت: مزارع نیشکر در اثر عدم آبیاری در تیرماه با بحران نابودی رو به رو هستند و اگر آبیاری انجام نشود ریشه این گیاهان ۵ ساله از بین خواهد رفت و چرخه تولید شکر در کشور طی سالهای آینده دچار توقف می شود. آیا به صلاح است امسال که واردات شکر بدلیل تولید خوب آن در کشور و بویژه خوزستان متوقف گردید مجددا واردات آن کلید بخورد و رضایت برخی در قبال ایجاد بحران بزرگ کارگری تامین گردد ؟!

منتشرشده در آخرین اخبار

به گزارش نیشکرنیوز، حسین آمیلی در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: مزارع نیشکر از اول تیرماه تا به امروز فقط یک نوبت آبیاری شدند و این در حالی است که به ۴ یا ۵ نوبت آبیاری نیاز دارند و این یک نوبت آبیاری نیز فقط برای حفظ ریشه این گیاه ۵ ساله است تا بتوانیم در صورت امکان از خسارت‌های جبران ناپذیر بعدی به صنعت نیشکر جلوگیری کنیم.

 وی بی آبی و خشکی را عاملی برای بیماری و آفت گیاه نیشکر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر نیشکر بیمار است و قسمت سبز یا سبزینه خود را از دست داده است. از این رو در معرض طیف عظیمی از امراض نظیر کرم ساقه خوار، کنه، کرم ریشه خوار و …. قرار دارد و باید شرایط بد این گیاه را درک کنیم.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب، ٢ هزار هکتار از مزارع نیشکر کشت داده نشد و این در حالی است که در حال حاضر مزارعی نیز که کشت شده‌اند، بر اثر بی‌آبی در آستانه خشک شدن هستند.

آمیلی با اشاره به حمایت‌های استانداری خوزستان در جلسه ستاد خشکسالی برای تخصیص آب به کشت نیشکر گفت: امیدواریم که بتوانیم راهی برای حفظ گیاه ۵ ساله نیشکر پیدا کنیم. پدیده خشکسالی، نیروهای شاغل در کشت و صنعت‌های نیشکر را با مشکلات فراوانی رو به رو کرده است و اگر مزارع نیشکر از بین بروند، معضلات جبران ناپذیری در حوزه اشتغال و تولید دامنگیر مجموعه توسعه نیشکر و استان خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که باید سعی کرد حداقل‌هایی برای مجموعه بزرگ توسعه نیشکر فراهم شود، گفت: ما شرایط کنونی استان را کاملا درک می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای گذار از بحران بی آبی به کار گرفته‌ایم و از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرده‌ایم اما در استان نیز باید حداقل‌هایی برای صنعت بزرگ توسعه نیشکر در نظر گرفته شود.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به این‌که شرکت توسعه نیشکر در سال گذشته ۵۰ درصد از شکر مورد نیاز کشور را تولید کرد، گفت: اگر امسال بتوانیم ۶٠٠ هزار تن شکر تولید کنیم، به میزان زیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل می‌آید که این امر به اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کند. همچنین الکل صنعتی، خمیر مایه، ام دی اف و … از دیگر تولیدات توسعه نیشکر است که در صورت نابودی مزارع نیشکر این تولیدات نیز متوقف می‌شوند.

آمیلی خاطرنشان کرد: بر اساس تلاش‌هایی که در شرکت توسعه نیشکر انجام شد، همه ساله این شرکت ۵٠ درصد شکر کشور را تولید کرده است و امسال نیز خود را برای گام‌های بلندتری آماده کرده بودیم که متاسفانه خشکسالی اتفاق افتاد و در صورت توقف چرخه تولید شکر، ضرر زیادی متوجه کشور می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر ۶۵ هزار هکتار نیشکر زیر کشت قرار دارد که ۳۷ هزار هکتار یا ۵۹ درصد این محصول در آستانه خسارت ۷۹ تا ۱۰۰ درصدی قرار دارد و این آمار از مزارع خسارت یافته با تمامی جزییات توسط کارشناسان ثبت شده است.

منتشرشده در آخرین اخبار
به گزارش نیشکرنیوز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان به همراه معاونت کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و مدیران عامل کشت و صنعت ها از وضعیت بحرانی مزارع نیشکر کشت و صنعت نیشکر دهخدا ، کشت و صنعت سلمان فارسی و فارابی بازدید کردند.
 
در این بازدید، مدیرکل مدیریت بحران بر اهمیت حفظ هماهنگی و انسجام همه دستگاه ها برای عبور از بحران بی آبی در استان تاکید کرد.
 
وی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر آبرسانی به مردم آبادان و خرمشهر و تامین آب نخیلات بر ضرورت تامین آب نیشکر نیز با هماهنگی همه ارگان ها تاکید کرد.
منتشرشده در آخرین اخبار

به گزارش نیشکرنیوز، با همکاری سازمان آب و برق خوزستان، موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی و کشت و صنعت میرزا کوچک خان ، نمایندگانی از موسسه تحقیقاتی روسیه در حوزه احیای اراضی کشاورزی ، از مزارع ۲۵ هکتاری پنبه و کنف شرکت کشت و صنعت میرزاکوچک خان، نخیلات آبیاری شده با زهاب و حوضچه های پرورش ماهی و میگو با زهاب در این کشت و صنعت بازدید نمودند.

 در حاشیه این نشست ، عضو مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان از برداشت اولین محصول پنبه با پروژه شورورزی در شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان در اوایل مرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: با انجام پروژه شورورزی کشاورزی در خوزستان توسعه پیدا می کند.

 علی مختاروند با اشاره به اجرای پروژه شورورزی در کشت و صنعت میرزا کوچک خان گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در خوزستان تولید زهاب کشاورزی است که تجمیع آن سبب ایجاد مشکلات زیست محیطی می شود اما در حال حاضر امکان استفاده مجدد از این زهاب ها فراهم شده است.

 وی با اشاره به اینکه با همکاری سازمان آب و برق خوزستان ،  موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان استفاده بهینه از این زهاب ها به عنوان یک هدف در دستور کار قرار گرفت، گفت: استفاده بهینه از زهاب به صورت پلکانی با استفاده از گیاهان زراعی ، درختان شور پسند و حوضچه های پرورش ماهی آغاز شده است  و در نهایت زهاب این طرح ها نیز به قسمت های پایین دست و خلیج فارس هدایت می شوند.

 وی بیان کرد: قبل از ترویج و گسترش پروژه شورورزی در منطقه، ما تصمیم گرفتم مزارعی را در کشت و صنعت میرزا کوچک خان به صورت  پایلوت برای انجام این طرح انتخاب کنیم و نتیجه را مورد بررسی قرار دهیم.

 وی تصریح کرد: از اسفندماه ٩۶  در کشت و صنعت میرزا کوچک خان  به صورت پایلوت  ۴ نوع پنبه شور پسند کشت داده شد که در اوایل مرداد ماه اولین محصول پنبه که با طرح شورورزی کشت داده شده است، برداشت می شود.  مختاروند گفت: در این پروژه مانتیتورینگ و مشاهده رشد گیاهان، بررسی کیفیت آب و تاثیر این نوع کشت بر خاک نیز انجام شده است.

 وی اضافه کرد: از نیمه تیرماه نیز در کشت و صنعت میرزا کوچک خان  ١٢ لاین برنج شور پسند با هدف پیدا کردن گونه های برنج مقاوم به شوری، به صورت پایلوت کشت داده می شود تا بتوانیم از اینکه گونه ها برای تولید برنج در آب های نامتعارف و شور بهره ببریم.

 مختاروند گفت: در مهرماه آینده نیز گیاه فیبر دار کینوا و چغندر در مزارع کشت و صنعت میرزا کوچک خان به صورت پایلوت کشت داده می شود که اگر از این کشت های پایلوت نتایج مثبتی حاصل شود، می توانیم از کشت با زهاب برای رشد گیاهان مقاوم به شوری استفاده کنیم  و کشاورزی را در سراسر استان خوزستان گسترش دهیم.

 وی تصریح کرد:  برای انجام طرح مطالعاتی شورورزی قراردادی بین سازمان آب و برق خوزستان و وزرات جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی منعقد شده است که موسسات دیگری نیز در این طرح با ما همکاری دارند که از آن جمله می توان به موسسه تحقیقات پنبه کشور در گرگان، موسسه تحقیقات برنج در رشت و آمل و موسسه تحقیقات کینوا از بخش اصلاح بذر وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد.

 مختاروند همچنین گفت: دانشگاه شهید چمران و دانشکده علوم آب نیز در مراحل علمی این طرح مشارکت داشتند. در عین حال از تجربیات یک  موسسه تحقیقاتی از کشور روسیه در تصفیه و استفاده مجدد از زهاب،  طی بازدیدی که از این طرح به عمل آوردند، استفاده شد و در آینده ممکن است یکسری کارهای مشترک تحقیقاتی نیز با این موسسه روسی داشته باشیم.

 وی همچنین یادآور شد: از دیگر اهداف پروژه شورورزی و توسعه زمین های زیر کشت، مهار کانون های ریزگرد در استان خوزستان است که در صورت موفقیت در این طرح
می توانیم گام های موثری برای مقابله با کانون های ریزگرد در استان برداریم.

منتشرشده در آخرین اخبار

 

به گزارش نیشکرنیوز، با همکاری سازمان آب و برق خوزستان، موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی و شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان ، نمایندگانی از موسسه تحقیقاتی روسیه در حوزه احیای اراضی کشاورزی ، از مزارع ۲۵ هکتاری پنبه و کنف کشت و صنعت میرزاکوچک خان، نخیلات آبیاری شده با زهاب و حوضچه های پرورش ماهی و میگو با زهاب در این کشت و صنعت بازدید نمودند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان در حاشیه این بازدید گفت: موسسه تحقیقاتی روسی از فرآیند اجرای  طرح شور ورزی و فعالیت هایی که تاکنون در این کشت و صنعت انجام شده است، ابراز رضایت کردند.

ستار شکیبا گفت: در  راستای اجرای بهینه پروژه شورورزی که هم اکنون در این کشت و صنعت در حال انجام است ، از یک موسسه تحقیقاتی از کشور روسیه دعوت به عمل آوردیم تا  ضمن بازدید از روند اجرای پروژه شورورزی در کشت و صنعت میرزا کوچک خان، تجربیات خود را در این خصوص در اختیار ما قرار دهند.

وی با بیان اینکه حضور این موسسه تحقیقاتی روسی  در کشور بر اساس تفاهم نامه ای که بین  وزارت کشاورزی، سازمان آب و برق و کشور روسیه منعقد شده است اتفاق افتاد، بیان کرد: کارشناسان این موسسه تحقیقاتی روسی به همراه هیئت همراه و  اساتیدی از کشور که در کشت پنبه، کنف و سایر کشت های زراعی با ما همکاری داشتند، از پروژه شور رزی کشت و صنعت میرزا کوچک خان دیدن کردند و از فرآیند اجرای این طرح و فعالیت هایی که تا کنون انجام شده است، ابراز رضایت کردند.

 مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان با اشاره به اینکه کارشناسان موسسه تحقیقاتی روسی از آبزی پروری با زهاب نیشکر در کشت و صنعت میرزا کوچک خان نیز بازدید کردند، گفت: ۴ گونه ماهی و یک گونه میگو در قالب سه حوضچه در کشت و صنعت میرزا کوچک خان با استفاده از زهاب نیشکر پرورش می یابند.

 وی تصریح کرد: نتایج این بازدید ها نیز طی نشستی با کارشناسان  روسی و اساتید صاحب نظر داخلی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

 شکیبا با بیان اینکه هم اکنون یک گونه برنج با زهاب نیشکر در پروژه شورورزی کشت داده می شود، گفت: کشت ٩ گونه دیگر برنج نیز از طریق آبیاری با زهاب نیشکر در این کشت و صنعت در حال برنامه ریزی و در دست اجراست. در عین حال کشت گیاهان دیگری غیر از برنج نیز در حال مطالعه است.

 پروژه شور ورزی در راستای استفاده مجدد از زهاب نیشکر برای اولین بار در کشت و صنعت میرزا کوچک خان در حال اجراست که در این پروژه  پرورش ماهی، میگو و کشت گیاهانی نظیر برنج، پنبه، کنف و نخل با بهره گیری از زهاب نیشکر انجام می شود. اجرای موفق پروژه شورورزی در خوزستان ضمن صرفه جویی در مصرف آب، اشتغال، کشاورزی و تولید را در استان گسترش می دهد.

منتشرشده در آخرین اخبار

به گزارش نیشکرنیوز، کل شکر تولیدی از چغندر و نیشکر در سال ۹۶ به بیش از دو میلیون و ۱۵ هزار تن افزایش یافته که رکورد بی نظیری در عمر ۱۲۳ ساله این صنعت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران با اعلام این مطلب گفت: این میزان تولید نسبت به تولید یک میلیون و ۱۲۳ هزارتنی شکر در سال ۹۲ حدود ۸۰ درصد رشد داشته است.
بهمن دانایی، میزان چغندر تولیدی سال ۹۶ را بالغ بر ۸ میلیون و ۶۹ هزار و ۸۴۴ تن عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان تولید نسبت به سال ۹۲ بیش از ۱۳۲ درصد افزایش نشان می دهد.
به گفته وی، میزان نیشکر تولیدی نیز در سال ۹۶ با ۲۱ درصد رشد نسبت به سال ۹۲ به عدد ۷ میلیون و ۹۲۱ هزار و ۴۰۴ تن افزایش یافته است.
دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران ادامه داد:شکر تولیدی از چغندر در سال ۹۲ ۵۰۶ هزار و ۶۰۱ تن بوده که این میزان در سال ۹۶ به یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۲۲۶ تن افزایش یافته است.
وی اضافه کرد:شکر تولیدی از نیشکر نیز از ۶۱۶ هزار و ۱۵۹ تن در سال ۹۲ به ۸۷۲ هزار و ۱۳۳ تن در سال ۹۶ رسیده است.
دانایی افزود: مجموع چغندر و نیشکر به دست آمده از سطح ۲۱۳ هزار و ۷۶۸ هکتار سطح زیر کشت این دو محصول در سال ۹۶ بالغ بر ۱۵ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۲۴۸ تن و میانگین برداشت حدود ۷۵ تن در هکتار بوده است.
وی با اشاره به این که راندمان در هکتار چغندر از ۴۲ تن در سال ۹۲ به ۵۲ تن در سال ۹۶ افزایش یافته است،اظهار داشت:راندمان در هکتار نیشکر در سال ۹۲ معادل ۷۵٫۵ تن بوده و با رشدی معادل ۱۳٫۲ تن در هکتار به ۸۸٫۷ تن رسیده است.
دانایی،میزان برداشت قند در هکتار از چغندر و نیشکر در سال ۹۲ را به ترتیب ۷٫۵ تن و ۸٫۶ تن عنوان کرد و افزود: میزان برداشت قند در هکتار از چغندر در سال ?? به رقم ۸٫۸۱ تن و از نیشکر به ۹٫۹۸ تن افزایش داشته است.
وی گفت:از چغندر بدست آمده ۴۴۵ هزار و ۷۵۲ تن تفاله خشک و ۴۶۵ هزار و ۴۶۵ تن تفاله تر تولید و برای مصرف خوراک دام عرضه شده است.
دانایی ادامه داد:از مجموع نیشکر برداشت شده نیز دو میلیون و ۴۴۰ هزار و ۳۷۱ تن باگاس تولید شده که برای تولیداتی همچون mdf،کاغذ و خوراک دام مصرف می شود.
وی خاطرنشان کرد:مجموع ملاس تولیدی از چغندر و نیشکر تولیدی بالغ بر ۶۳۲ هزار و ۳۷۶ تن بوده که به عنوان مواد اولیه صنایع پایین دست از قبیل خمیرمایه،الکل،مکمل خوراک دام و… مورد استفاده قرار گرفته است.
دانایی، میزان شکر وارداتی در هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم را ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزارتن به ارزش ۵ میلیارد و ۶۳۷ هزار دلار شکر اعلام کرد و افزود:این میزان در پنج سال فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم به دو میلیون و ۸۵۳ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۲۷۹ هزار دلار کاهش یافته است.
دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی طبق ماده ۳ قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی موظف است برای تامین نیاز داخلی و تنظیم بازار به نحوی عمل کند که سالانه حداقل ۱۰ درصد به میزان تولید داخلی این محصولات افزوده شود تا تولید شکر به مرز خودکفایی برسد،اظهار داشت:خوشبختانه با تلاش های مدیران و کارکنان کارخانه های قند و شکر و کشاورزان زحمتکش و همچنین حمایت های وزیر جهاد کشاورزی در کنترل واردات شکر به کشور،مفاده این قانون در مورد محصول شکر محقق شده و تولید شکر در کشور نسبت به سال ۹۲ بالغ بر ۸۰ درصد افزایش یافته است.

منتشرشده در آخرین اخبار

در صورت عدم تامین آب نیشکر ، بحران اشتغال در خوزستان و کمبود شکر در کشور ایجاد می شود

به گزارش نیشکرنیوز، مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان اظهار کرد: متاسفانه  سهمیه آب کشت و صنعت های نیشکر که در ستاد خشکسالی به عنوان سهمیه آب به توسعه نیشکر و کشت و صنعت های آن اختصاص یافته بود ، دریافت نشده است و به همین دلیل مزارع نیشکر در حال نابودی است و این امر بزودی خوزستان را با بحران اشتغال و کشور را با کمبود شکر مواجه خواهد کرد.

 مهندس شکیبا صبح یکشنبه ١٠ تیرماه ٩٧ در حاشیه اجرای فازهای دیگر طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر و رها سازی ماهی در کانال المهدی ، گفت: این طرح در راستای استفاده بهینه از زهاب نیشکر ، جلوگیری از هدر رفتن پتانسیل های موجود آبی و صرفه جویی در مصرف آب انجام می شود.

 وی با بیان اینکه  طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر با سرمایه گذاری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی انجام می شود، گفت: اجرای این طرح  بزرگ و انتقال زهاب آن به اراضی خشک و بایر که از کانون های ریزگردها هستند از اهدافی است که با اجرای این طرح در استان خوزستان دنبال می شود.

 شکیبا عنوان کرد: زهاب تولید شده توسط  کانال های پرورش ماهی نیز  قابلیت ورود به تالاب ها را دارند  و از این آب ها می توان برای ایجاد حیات دوباره در تالاب ها استفاده کرد که این امر ضمن کمک به اکوسیستم های منطقه،  نقش مهمی در تلطیف هوا در استان ایفا می کند.

 مدیر عامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان گفت: ایجاد یک محیط سالم برای رونق صنعت گردشگری و صیادی نیز از دیگر مزایای احیای تالاب ها با بهره گیری از زهاب ، پرورش ماهی از طریق زهاب  نیشکر است.

 شکیبا تصریح کرد: در راستای بهبود و غنی بخشی به ذخایر آبزیان موجود در تالاب بنا داریم که همه ساله ماهی ها را در کانال های زهاب نیشکر رها کنیم و سپس این زهاب را به  تالاب ها هدایت کنیم تا ضمن کمک به امرار معیشت صیادان حرفه ای، انگیزه های گردشگری در تالاب ها را برای کسانی که به قصد تفریح ، صیادی می کنند، بالا ببریم.

 وی بیان کرد: با همکاری هایی که بین شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، شیلات خوزستان ، محیط زیست و منابع طبیعی صورت گرفته است، این طرح با موفقیت آغاز شده است.

 شکیبا گفت: امروز و در اولین روز از اجرای این طرح،  ۴٠٠ هزار قطعه ماهی بومی منطقه در کانال المهدی رها سازی شدند که البته بخشی از طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر در دست اقدام است که نتایج آن نشان داده است که رها سازی بچه ماهی ها در زهاب نیشکر که طی سالهای گذشته نیز انجام شده، نقش مهمی در گسترش صنعت ماهی گیری و ایجاد جلوه های جدید اشتغال در منطقه دارد. ضمن اینکه هیچ گونه زهاب نیشکر در رودخانه کارون یا رودخانه دیگر وارد نمی شود.

 شکیبا همچنین یادآور شد: در حال حاضر زهاب نیشکر در وضعیت بسیار مناسبی از نظر ای سی و سایر املاح قرار دارد و می توان از آن در بخش کشاورزی و زراعت و در بخش های باغی و آبزی پروری استفاده کرد.

 وی افزود: هم اکنون با همکاری دانشگاه، سازمان آب و برق ، شرکت توسعه نیشکر و چندین مرکز علمی کشور طرح هایی در کشت و صنعت میرزاکوچک خان تحت عنون شورورزی مورد مطالعه تحقیقاتی است  که در این طرح ها پرورش ماهی و میگو به صورت پایلوت در حوضچه های زهاب نیشکر انجام می شود.

شکیبا گفت: زراعت گندم، جو ، پنبه و کنف با زهاب نیشکر نیز از طرح هایی است که در این کشت و صنعت در حال انجام است که نتایج مثبتی نیز به دنبال داشته است.

 وی در عین حال با اشاره به خشکسالی پیش رو و بحران آبی ایجاد شده در استان و کشور گفت: کمبود ذخایر موجود آب در استان سبب شده تا در مجموعه توسعه نیشکر تمهیداتی برای کاهش چشمگیر مصرف آب به کار گرفته شود.

 شکیبا با تاکید بر اینکه طرح های ریاضتی آب برای گذر از بحران کم آبی در توسعه نیشکر اجرا می شود، گفت: برای مقابله با شرایط جدید آبی توسعه نیشکر اقداماتی انجام داد تا سهم کمتری از آب رودخانه را برداشت کند که این کار درحال انجام است.

 وی آورد رودخانه کارون را بسیار کم دانست و اضافه کرد: متاسفانه  مقادیری که در ستاد خشکسالی استان به عنوان سهمیه آب به توسعه نیشکر و کشت و صنعت ها اختصاص یافته است ، دریافت نمی شود که این امر تاثیری بسیار منفی در رشد و تولید نیشکر دارد و شرکت ها از این نظر دچار آسیبی جدی شدند و در آستانه بحران کمبود شکر در کشور و بحران اشتغال در استان قرار داریم.

 

 
منتشرشده در آخرین اخبار

 

به همت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و با همکاری اداره کل شیلات خوزستان ، و در راستای تقویت و حفظ ذخایر آبزیان در منابع آبی شور و لب شور ، عملیات رهاسازی ۴۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در کانال زهاب نیشکر انجام شد.

آقای مهندس شکیبا مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان در حاشیه اجرای فازهای دیگر طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر و رها سازی ماهی در کانال المهدی ، گفت: این طرح در راستای استفاده بهینه از زهاب نیشکر ، جلوگیری از هدر رفتن پتانسیل های موجود آبی و صرفه جویی در مصرف آب انجام می شود.

 وی با بیان اینکه  طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر با سرمایه گذاری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی انجام می شود، گفت: اجرای این طرح  بزرگ و انتقال زهاب آن به اراضی خشک و بایر که از کانون های ریزگردها هستند از اهدافی است که با اجرای این طرح در استان خوزستان دنبال می شود.

 شکیبا عنوان کرد: زهاب تولید شده توسط  کانال های پرورش ماهی نیز  قابلیت ورود به تالاب ها را دارند  و از این آب ها می توان برای ایجاد حیات دوباره در تالاب ها استفاده کرد که این امر ضمن کمک به اکوسیستم های منطقه،  نقش مهمی در تلطیف هوا در استان ایفا می کند.

 مدیر عامل شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان گفت: ایجاد یک محیط سالم برای رونق صنعت گردشگری و صیادی نیز از دیگر مزایای احیای تالاب ها با بهره گیری از زهاب ، پرورش ماهی از طریق زهاب  نیشکر است.

 شکیبا تصریح کرد: در راستای بهبود و غنی بخشی به ذخایر آبزیان موجود در تالاب بنا داریم که همه ساله ماهی ها را در کانال های زهاب نیشکر رها کنیم و سپس این زهاب را به  تالاب ها هدایت کنیم تا ضمن کمک به امرار معیشت صیادان حرفه ای، انگیزه های گردشگری در تالاب ها را برای کسانی که به قصد تفریح ، صیادی می کنند، بالا ببریم.

 وی بیان کرد: با همکاری هایی که بین شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، شیلات خوزستان ، محیط زیست و منابع طبیعی صورت گرفته است، این طرح با موفقیت آغاز شده است.

 شکیبا گفت: امروز و در اولین روز از اجرای این طرح،  ۴٠٠ هزار قطعه ماهی بومی منطقه در کانال المهدی رها سازی شدند که البته بخشی از طرح پرورش ماهی با زهاب نیشکر در دست اقدام است که نتایج آن نشان داده است که رها سازی بچه ماهی ها در زهاب نیشکر که طی سالهای گذشته نیز انجام شده، نقش مهمی در گسترش صنعت ماهی گیری و ایجاد جلوه های جدید اشتغال در منطقه دارد. ضمن اینکه هیچ گونه زهاب نیشکر در رودخانه کارون یا رودخانه دیگر وارد نمی شود.

 شکیبا همچنین یادآور شد: در حال حاضر زهاب نیشکر در وضعیت بسیار مناسبی از نظر E.C و سایر املاح قرار دارد و می توان از آن در بخش کشاورزی و زراعت و در بخش های باغی و آبزی پروری استفاده کرد.

 وی افزود: هم اکنون با همکاری دانشگاه، سازمان آب و برق ، شرکت توسعه نیشکر و چندین مرکز علمی کشور طرح هایی در کشت و صنعت میرزاکوچک خان تحت عنون شورورزی مورد مطالعه تحقیقاتی است  که در این طرح ها پرورش ماهی و میگو به صورت پایلوت در حوضچه های زهاب نیشکر انجام می شود.

 شکیبا گفت: زراعت گندم، جو ، پنبه و کنف با زهاب نیشکر نیز از طرح هایی است که در این کشت و صنعت در حال انجام است که نتایج مثبتی نیز به دنبال داشته است.

منتشرشده در آخرین اخبار
معرفی شرکت
تاریخچه شركت
خط مشی سازمانی
اهداف شركت
ساختار سازمانی
سیستم های مديريتی
اطلاعات و آمار
گزارش ها
مقالات علمی و پژوهشی 
کتابها  و مجلات
آموزش
ارتباط با ما

ارتباط با معاونین و مدیران شرکت 

ارتباط با روابط عمومی شرکت 

نظرات ،پيشنهادها و انتقادات

آمار سايت

 

امروز
این ماه
کل بازديدها
1482
39525
5558922
 

تماس باما :

تلفن : 14-33133011-061 نمابر :40 و 33133014-061

روابط عمومی 7-33133206-061

ایمیل:info@mirza-sugarcane.ir

   آدرس : کیلومتر 75 جاده اهواز- خرمشهر